PASKAITŲ TEMOS

 

1. Sumedėjusių augalų praktinis panaudojimas gamtos sąlygomis

Užsiėmimo dalyviai supažindinami su pagrindinių Lietuvos teritorijoje augančių medžių, krūmų savybėmis bei jų praktinių panaudojimu lauko sąlygomis: buityje, išgyvenimo stovyklose, žygiuose, iškylose ir kt. Užsiėmimo dalyviams pateikiami medžių panaudojimo pavyzdžiai (nuo 5 klasės).

2. Aplinkos formavimo principai

Paskaitos metu klausytojai supažindinami su pagrindiniais principais, kuriuos pasitelkdami galime sukurti patrauklias ir įkvėpiančias aplinkas. Paskaitos tikslas suteikti žinių ir pakeisti vyraujantį požiūrį į aplinką, jos elementus. Pristatomas požiūris kaip namo aplinką suprantame kaip savo gyvenamąją aplinką, kaip dar vieną kambarį. Dalyviai skatinami suprasti ir atrasti kodėl kai kurie elementai tinka kartu, kas kuria darnias ir išpildytas aplinkas (nuo 9 klasės).

3. Kraštovaizdžio tvarkymo tendencijų apžvalga

Paskaitos metu apžvelgiami naujausi ir įdomiausi įvykdyti kraštovaizdžio architektūros projektai, apžvelgiami pateikti išskirtiniai konkursiniai darbai. Klaisytojai įtraukiami į diskusiją siekiant atrasti kiekviename projekte tai kas padaro aprariamą kūrinį išskirtiniu. Apžvalgos pabaigoje peržvelgiame Lietuviškus geriausius ir naujausius pavyzdžius (nuo 9 klasės).

4. Paleopalinologija: žiedadulkės ir jų panaudojimas praeities augalijai atkurti

Pasakojama kodėl ir kam įdomu sužinoti apie praeities augaliją. Aiškinama, kokiu būdu surenkami žiedadulkių mėginiai, kaip jie ruošiami analizei. Demonstruojamos mikroskopu matomos žiedadulkių formos, akcentuojami jų tipų skirtumai. Aiškinamos žiedadulkių analizės rezultatų interpretacijos galimybės, jų apibendrinimo būdai (nuo 9 klasės).

5. Raudonasis ir juodasis augalų sąrašai

Susirinkusiems pristatomi nykstančių ir invazinių augalų sąrašai. Nurodomos ir pavyzdžiais iliustruoajamos augalų nykimo priežastys, invazinių organizmų plitimo vektoriai. Aiškinama, kodėl svarbu stabdyti augalų nykimą ir svetimžemių augalų plėtrą (nuo 9 klasės).

6. Invaziniai augalai Lietuvoje

Pristatoma invazinių organizmų problema. Aptariamos invazinių augalų patekimo į Lietuvą galimybės ir jau išaiškinti būdai. Pristatomi didžiausią grėsmę Lietuvos gamtai keliančių invazinių augalų rūšys. Aptariami efektyvaus kovos su invaziniais augalais principai, pateikiami pavyzdžiai (nuo 7 klasės).

7. Augalų prisitaikymai išlikti įvairiomis aplinkos sąlygomis

Pasakojama apie sąlygų įvairovę žemėje, jos skirtstymą į gamtines juostas. Pristaikymai, bendri kiekvienos juostos augalams, pateikiama įdomesnių augalų pavyzdžių. Pristatymo metu akcentuojamas augalų kultivavimo principas - kiek įmanoma geriau atkartoti ekologines sąlygas iš kurių kultivuojami augalai yra kilę (nuo 7 klasės).

8. Ar augalai patiria stresą?

Augalai nuostabūs organizmai glaudžiai kontaktuojantys su aplinka. Paskaitos metu pasakojama apie aplinkos stresorių augalams įvairovę. Aiškinama apie augalų reakciją į stresorius: atsakomąsias reakcijas, morfologinį ir fiziologinį prisitaikymą, augalų tarpusavio santykius. Paskaitoje naudojamasi pavyzdžiais, aiškinama kai kurių agrotechninių priemonių taikymo prasmė (nuo 8 klasės).

9. Kodėl reikia žavėtis augalais?

Šios paskaitos tikslas sudominti lankytojus, paskatinti gyliau domėtis augalais. Paskaitos metu klausytojams pateikiamos botaninės žinios ir įdomūs faktai apie augalų pasaulio įvairovę, prisitaikymą išgyventi, augalų santykį su aplinka. Trumpai aptariamas išskirtinins, augalams būdingas, fotosintezės procesas (nuo 8 klasės).

10. Ištvermingieji augalai - sukulentai.

Užsiėmimo metu pateikiamos botaninės žinios apie augalų grupę sukulentus, jų įvairovę, paplitimą ir prisitaikymą prie aplinkos sąlygų. Aptariami auginimo įpatumai ir specifiniai poreikiai. Supažindinama su kaudeksiniais augalais. Praktinio užsiėmimo metu mokoma paruošti substratus, sodinti, grupuoti augalus ir sukurti sukulentų kompozicijas (nuo 5 klasės, tik Botanikos sode).

11. Figūrinis karpymas

Figūrinio karpymo esmės nusakymas, tinkamo formavimo būdo parinkimas, kokie augalai tinkami vienokiam ar kitokiam formavimui. Gausu jau suformuotų augalų pavyzdžių ir nuotraukų. Visa informacija nuo ko pradėti, norint figūriškai genėti (nuo 9 klasės).

12. Vejų įrengimas

Kokie įrengtų vejų tipai. Vejų įrengimas, tinkamas dirvožemio paruošimas, sėjimas. Vejos priežiūra: piktžolių ir kenkėjų naikinimas, laistymas, tręšimas, ligos, aeravimas ir kt. (nuo 9 klasės).

13. Gyvatvorės

Gyvatvorių auginimo ir formavimo principai. Kaip sodinti, prižiūrėti. Gyvatvorės pasirinkimas atsižvelgiant į aukštumo, platumo, funkcionalumo, dekoratyvumo, praktiškumo principus. Kokie augalai tinka tam tikroms gyvetvorių grupėms (nuo 9 klasės).

14. Sėklų prisitaikymas – išplitimas aplinkoje (paskaita-demonstracija)

Botanikos sodo aplinkoje demonstruojamos augalų sėklos, jų morfologiniai bruožai ir kitos savybės. Aiškinama šių savybių ekologinė prasmė - prisitaikymasi efektyviai išplisti aplinkoje. Vyksta diskusijos, atsakoma į susirinkusiųjų klausimus (4-7 klasės, tik Botanikos sode).

15. Žoliniai vaistiniai augalai iš gamtos

Paskaitos dalyviai supažindinami su su kai kuriais gamtoje augančiais žoliniais vaistiniais augalais ir jų kaupiamomis biologiškai veikliomis medžiagomis. Pasakojama apie vaistinės augalinės žaliavos rinkimo laiką, būdus ir tinkamas augalų dalis. Aiškinama apie žaliavos ruošimą, laikymo sąlygas ir naudojimą (nuo 7 klasės, tik Botanikos sode).

16. Prieskoninių augalų įvairovė, jų panaudojimas ir auginimo būdai

Paskaitos metu klausytojai sužino apie įdomesnius prieskoninius augalus, jų tinkamumą maisto ruošimui taip pat auginimą, įvairiais būdais. Klausytojai sužinos kaip sukurti ne tik naudingą, bet ir patrauklią interjero ar eksterjero detalę - prieskonių kompoziciją, paveikslą ir kitus prieskoninių augalų auginimo būdus (nuo 8 klasės).

17. Gamtinių medžiagų paruošimas ir jų pritaikymas švenčių floristikoje

Paskaitos metu sužinoma kokie augalai ir gamtinė medžiaga yra tinkami floristikoje, aiškinama kaip reikia ją tinkamai paruošti naudojimui. Klausytojams aiškinama apie gamtinės medžiagos pritaikymą švenčių floristikos gaminiams, jiems panaudojant ir tam tikrus floristinius priedus. Rodomi floristinių gaminių pavyzdžiai (vainikai, eglutės ir kt.), kurie pagaminti naudojant įvairią gamtinę medžiagą (nuo 8 klasės, tik Botanikos sode). 

 ***

Vienos paskaitos trukmė - 45 min.

Reikalinga išankstinė registracija tel. nr. +370 41 553 934, dir@bs.su.lt